poniedziałek, 19 stycznia 2015

Ptaszek z długim ogonem - Raniuszek (87)




     Raniuszki mają stosunkowo długi ogon, który wraz z białymi elementami ubarwienia głowy i brzucha stanowi ich cechy charakterystyczne,  odróżniającą od innych gatunków ptaków.  Nie można raniuszków z tego powodu  pomylić z innymi ptakami.  Ich obserwacje dają wiele przyjemności, przyjemnie się ogląda je podczas poszukiwania pożywienia.  Te okrągłe kuleczki są bardzo ruchliwe ale nie płochliwe i pozwalają na krótką obserwacje (są ciągle w ruchu) . Przemieszczają się stadnie, będąc w ruchu nieustannie wydaję trzeszczące głosy.  Miałem szczęście spotkać je podczas tego weekendu na jednym, ze spacerów  i uwiecznić na zdjęciach.
Po raz pierwszy trafiły na bloga. Są to ptaki bardziej osiadłe ale też  nie występujące pospolicie jak choćby sikory, których są dalekimi kuzynami.


Patrik Åberg, XC28192. Dostępne na www.xeno-canto.org/28192.

Raniuszek, Aegithalos caudatus,  ang. Long-tailed Tit



Dodatkowo ma dziś jeszcze jedną ważna  informację. Zbliża się wielki liczenie populacji ptaków o zasięgu europejskim. W tym roku zimowa akcja liczenia ptaków będzie trwała od 24 do 25 stycznia.(najbliższa sobota i niedziela )

Akcja ta odbywa się co roku w ostatni weekend stycznia, nie przerwanie od lat w Polsce patronat sprawuje nad nią OTOP.
Pisałem o niej już rok temu  Zimowe-liczenie-ptakow-2014.

Zasady się nie zmieniły, możemy wybrać się  sami na przyrodniczy spacer  lub na wycieczkę organizowaną przez OTOP ( w tym roku lista wycieczek jest już teraz dostępna ) albo zliczyć maksymalne liczebności ptaków przy karmniku ( jeśli zimowa pogoda się pojawi, co sprawi, że ptaki chętnie się w nich pojawią)
Wyniki będzie można wpisać w szybkim raporcie na stronie OTOP  mamy czas do 14 dni od zakończenia akcji, tak było rok temu.

Więcej o tegorocznej akcji na stronie : OTOP - Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków
Lista wycieczek dostępna na stronie OTOP : Listy wycieczek 2015


Dziękuję za odwiedziny i pozdrawiam serdecznie
Damian

Propozycje do przejrzenia innych stron z bloga :

35 komentarzy:

  1. Jakie śliczne maleństwa ! Długie ogonki dodają im uroku !
    Piękne zdjęcia, pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  2. flotte bilder, det første er supert synes jeg !

    OdpowiedzUsuń
  3. Cudne ptaszyny.Życzę powodzenia w wielkim liczeniu i pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  4. Widziałam je niedawno po raz pierwszy i wydaje mi się, że u mnie zostaną, bo mój tata widzi je czasem :)
    Ech...Chciałabym pojechać na to liczenie ptaków, jednak nie mogę....
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie jak zostaną :-) Jak nie tym razem po następnym się uda :-) Pozdrawiam

      Usuń
  5. Wspaniała akcja ! Ptaszki cudne, nie spotkałam u siebie. Z długimi ogonkami obserwowałam tylko zwiercone pliszki :) Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Raniuszki to puchate kuleczki na patyku. Moje ulubione :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Fajnie udało się Tobie aż 2 razem złapać:)pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, fajnie, że w ogóle się coś udało złapać :-) Pozdrowionka Moniko :-)

      Usuń
  8. "Raniuszki mają stosunkowo długi ogon, jest on ich cechą charakterystyczną, odróżniającą od innych gatunków ptaków" - a pliszki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapętliłem się na tym wstępie ale już poprawiłem :-) Dzięki Makroman :-)
      Chciałem podkreślić że jest długi w stosunku do całej wielkości ptaka :)

      Usuń
  9. very nice shots!! Love seeing a bunch of birds together! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Raniuszki... ADHD tyle powiem:) Też muszę przypomnieć o wycieczkach i liczeniu choś przez pogodę nie spodziewam się za wiele w tym roku ale wycieczkę zrobiłem. Mam nadzieję, że nie będzie choć padać. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj chyba mysikróliki i zniczki są bardziej wiercące :-) Nadal będę polował na ich zdjęcia.
      Jak będzie relacja z wycieczki zajrzę :-) Pozdrawiam karmnik54

      Usuń
  11. Śliczne są raniuszki. Nie widziałam ich jeszcze, oprócz zdjęć oczywiście. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To życzę spotkania ich w terenie :-) Pozdrawiam Giga :-)

      Usuń
  12. Ale piękne. Puchate strasznie :) gratuluję zdjęć :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Jaki ładniutki ten raniuszek. U mnie w okolicy też są raniuszki, ale jeszcze żadnego nie widziałam. Sąsiadka tylko robi im zdjęcia, ma farta:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Raniuszki cudne :) Zaglądałam do listy wycieczek, z mojego województwa póki co jedna tylko, z mojego miasta wcale.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki Talibro :-) Z tymi wycieczkami to jest tak że mało chętnych do organizacji, szkoda...

      Usuń
  15. W życiu tego cuda nie widziałam. Zazdroszczę. Taki długi ogon widziałam u pliszki, duża ich populacja gnieździ się w Książu, wiadomo lubią stare domostwa ze szczelinami.
    Piękne zdjęcia i "połowy".
    Pozdrówki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieczy mnie, że mogę pokazać coś nowego :-) Może je spotkasz w jakimś miejskim parku, czasem tam bywają :-) Pozdrawiam

      Usuń
  16. Preciosas fotografías de un bello pájaro. Tienes un blog muy bonito, me hago seguidor. Saludos desde España.
    http://faunacompacta.blogspot.com.es/

    OdpowiedzUsuń
  17. Kocham raniuszki, ostatnio je obserwowałam :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Wonderful pictures of a wonderful species!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wizytę i pozostawienie po sobie jej śladu
w postaci komentarza:-)

Każdy może postawić komentarz poprzez opcję Anonimowy/ zostawiając namiary na swoją stronę lub profil :-)